Alespoň tedy pokud to s Magentem myslíte vážně. Když se vyznáte v hierarchii websites a stores, půjde vám budování i správa e-shopu systému Magento velmi snadno. Vždy budete vědět, jaký zvolit scope.
Magento podporuje byznys všech dimenzí: od jednoho e-shopu (s jedním webem na jedné doméně) až po mezinárodní síť webových stránek, obchodů, e-shopů a dropshipperů.
Magento je velký pomocník. Výkonný a přívětivý k obsluze.
Ovládání i správa vychází z osvědčených standardů a postupů, a díky tomu je intuitivní.
Některé věci a slova je však třeba znát.
Mezi takové kruciální termíny pro budování a správu Magento e-shopu patří 'website', 'store', 'store view' a 'scope'.
Do češtiny je překládat nechceme, ale rádi vám vysvětlíme jejich smysl. A o tom je tento článek.
Každá Magento instalace má hierarchii, která se skládá z website(s), store(s), a store view(s). Termín scope určuje, kde v hierarchii platí nastavení (nebo obsah) pro určitou databázovou entitu (jako je produkt, atribut, nebo kategorie).
Záběr, rozsah platnosti, rámec
Vymezení místa, na které se právě soustředíme. Důležitý pojem v hierarchii Magento e-commerce systému.
Ve scope global je společné nastavení.
V nižších úrovních hierarchie (ve scope 'website', 'store', 'store view') může být společné nastavení buď použito, nebo přepsáno jinou hodnotou.
Magento instalace začíná s jednou website, která je nazvána Main Website.
Můžete nastavit více websites v jedné instalaci, každou website s její vlastní IP adresou a doménou.
Website je kontejner nejvyšší úrovně pro obchody, doručovací metody, platební metody a další.
Chcete-li vytvořit naprosto nezávislé obchody, které nebudou sdílet košík a ani dodací metody, musíte pro každý takový obchod vytvořit website.
Websites mohou být nastaveny tak, že budou nebo nebudou sdílet zákaznická data.
Pod jednou 'website' může být vytvořeno více stores.
Stores, které jsou pod stejnou website, sdílejí zákaznické účty, mají stejnou základní měnu, stejné ceny. Mají stejnou IP adresu a doménu, používají stejný bezpečnostní certifikát a stejný mechanizmus pokladny.
Mohou ale mít přiřazen jiný výběr produktů z katalogu, mohou mít jinou základní kategorii a používat jiné téma
(designovou šablonu).
Skladové množství (Catalog Qty) na úrovni store nastaveno být nemůže.
(K nastavení Catalog Qty slouží scope 'global nebo 'website')
Každý store musí mít alespoň jeden 'store view'.
Store view slouží k prezentování 'store' zákazníkovi.
Každý 'store' má na začátku jeden výchozí store view, ale mohou být vytvořeny další.
Nejčastěji se různé store views používají pro jazykové verze obchodu, mezi kterými lze přepínat v menu pomocí přepínače jazyků.
Dalším použitím mohou být například vzhledové modifikace.
(Každý store view může mít odlišné designové téma)
Příklad: Pro češtinu máme jeden store view, pro angličtinu druhý, pro němčinu třetí. Všechny naše store views jsou potomky jednoho Store, takže zákazník s pomocí stejných přihlašovacích údajů má přístup do všech pohledů obchodu.
TERMÍN | JAK ČESKY? | POZNÁMKA |
---|---|---|
Website |
nepřekládat !!!
webová stránka NE web NE |
Obvyklé české překlady slova 'Website' nejsou v kontextu Magento e-commerce vyhovující. Mají totiž v češtině většinou jiný význam a mohly by vás poplést. Zvykněte si prosím na slovo 'Website'. Podívejte se na schéma, přečtěte si co je 'Website' a k čemu to je. |
Store | Obchod | Můžeme říkat 'Obchod' nebo 'Store', zde nevidíme problém. |
Store View |
Pohled Obchodu
zobrazení obchodu NE |
Raději 'Store View'. To je jasné. Když už česky, tak prosím 'Pohled Obchodu'. |
Scope |
snad raději nepřekládat...
'Scope' znamená asi tohle: rozsah, rozsah platnosti, rámec webová stránka NIKDY! |
'Scope' nám říká, na co se právě zaměřujeme, k čemu se nějaká určitá akce vztahuje.
Příklad: Nastavujeme nějakou hodnotu v administraci. Chceme-li ji nastavit pro celou 'Website', musíme přepnout 'Scope' na 'Website'. Chceme-li ji potom nastavit pro jeden z 'Obchodů' jinak, musíme přepnout 'Scope' na ten konkrétní 'Store'... |
Single Store Mode | snad raději nepřekládat... | Nejjednodušší konfigurace Magento e-commerce. Prostě e-shop. Jedna 'Website', jeden 'Store'. |
S Magentem můžete mít jeden jediný e-shop (jeden web, jedna doména) - tzv. Single Store Mode.
Nebo taky mnoho obchodů, jazykových variant, na mnoha internetových doménách, s podporou různých měn, můžete mít různé katalogy produktů, různé skupiny zákazníků, kterým můžete buď dovolit, aby se s jedním heslem mohli přihlásit do více obchodů nebo jim to naopak nepovolit, a u všeho můžete mít různý vzhled a navíc jej třeba střídat dle ročního období nebo marketingových úmyslů...
A všechny prvky té hierarchie můžete spravovat a ovládat z jednoho místa! Tím je míněna jedna instalace systému Magento na kvalitním hostingu. Ke které samozřejmě může přistupovat (kromě zákazníků na frontendu) celá řada správců a adminů různých úrovní oprávnění.
Aby takový velký systém mohl běžet bez zádrhelů, musí být vždy jasný rozsah úkolu. Nestačí říct: "Nastav na příští týden na všechno slevu 50%", musí se taky říct, NA CO VŠECHNO slevu aplikovat. Opravdu na všechno? Nebo jen na naše domény s elektronikou? A nebo jen na ten malý obchůdek s velikonočními dekoracemi? Řekni SCOPE, a všechno je hned jasné!
Jak se vám líbilo čtení této stránky? Co si myslíte o našem postoji nepřekládat 'websites' a raději nepřekládat 'store view'?
Dejte nám vědět na magento.cz :)
Název článku | Hierarchie Magento e-shopu |
URL | https://www.getready.cz/info/websites-stores-scope |
Týká se verze | všechny verze |
Poslední změna | 2021-02-17 |
Autor | GetReady |